יום שלישי, 21 באוקטובר 2008

שוק המניות 2008 - חרא של שנה - חשבון נפש

אז אני משקיע בבורסה מאז 2007.

בכוונה ציינתי משקיע ולא סוחר, וזאת משום שאני קונה ומחזיק לטווח ארוך ולא קונה ומוכר מידי תקופה.
שנת 2008 הייתה שנה גרועה ביותר למשקיעים, לא רק שהפסדתי את כל רווחי 2007, אלא גם הפסדתי עשרות אחוזים מהקרן.
אם כן, האם טעיתי? ובמידה וכן, היכן?



איפה אני יודע שלא טעיתי:

  1. כמעט ולא קניתי קרנות נאמנות אלא רק תעודות סל (ת"ס). נהגתי כך משום שמחקרים רבים מראים שקרן הנאמנות הממוצעת לא מסוגלת להביס את תשואות המדד שעליו היא מבססת את פעילותה. וכן, שאין מתאם מובהק בין גובה דמי הניהול של הקרן לבין תשואות הנטו של הקרן. ובנוסף שקרן שהצליחה השנה לאו דווקא תצליח בשנה הבאה.

  2. פיזור סיכונים - לא קניתי מניה של חברה א' או חברה ב'. קניתי ת"ס על מדדים מרכזיים של שוקי מניות.

  3. פיזרתי בין שוקי מניות מפותחים (ארצות הברית, אירופה) ושוקי מניות מתפתחים (סין, הודו, אמריקה הלטינית).

  4. ידוע ש- ת"א 100 עולה ב- 15% שנתי בטווח הארוך. הדאו ג'ונס עולה ב- 10% בשנה בטווח הארוך.
    היה ברור לי שעלול להתרחש מה שאכן אירע השנה, זאת לא הייתה הפתעה לא נעימה בלתי צפויה לחלוטין. מכיוון שאני משקיע לטווח אני לא נלחץ מזה יתר על המידה.
    שימו לב שאם אתם לא מסוגלים להכנס לטווח ארוך אז למשקיעים מסוגכם, הבורסה היא כמו קזינו, אמנם קזינו שמפסיד (התוחלת היא חיובית ולא שלילית) אבל יש לקחת בחשבון את סטיות התקן העצומות בדרך אל התוחלת.

  5. למיטב ידיעתי, לא נכנסתי בבועה אלא במחירים שקולים. ע"פ מה שקראתי במהלך 2007, המכפילים (שווי חברה חלקי רווח שנתי) עדיין היו בתחום הסביר.


היכן כן טעיתי:

  1. בטווח הארוך מאוד הכל עולה, אך עדיין אפשר להכנס בנקודת זמן גרועה במיוחד (שיא) ולא להגיע שוב אל השיא אלא 15 שנים אח"כ. מה ששכחתי לעשות הוא לא לקנות מניות ברכישה אחת או שניים אלא לפזר את קניית המניות ע"פ טווח זמן ארוך יותר ע"מ למצע את מחיר הקנייה (מבטיח שלא תקנו דווקא בנקודת השיא).


מה עושים עכשיו:

  1. המשבר הנוכחי נראה יותר כמשבר פיננסי ולא פיסקאלי, אך משבר אשראי שאינו מזוהה בזמן ומטופל כראוי עשוי לגרום לנזקים רבים (ראו את העשור האבוד של יפן).
    נראה שממשלות העולם כן דואגות לשוק המניות (על חשבון משלמי המיסים שלהם) ומזרימות הון לבנקים ע"מ להוריד את יחס ההלוואות להון העצמי, בכך הן מבטיחות שהבנקים לא יחששו להלוות לציבור עקב הון עצמי נמוך מדי, ומונעות יצירתו של מחנק אשראי.
    בהיותי משקיע לטווח ארוך, אני רואה את המחירים הנוכחיים הזולים כהזדמנות כניסה מצויינת (ע"ע וורן באפט).
    ואמנם יש בכך גם אפקט של מהמר שהולך לכיוון של דאבל אור נאט'ינג. אני חש שהסיכויים לטובתי. בסיכומו של דבר הסכומים המעורבים הם לא עצומים ביחס להכנסה הפרמננטית שלי. נחייה ונראה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה